Yin Yoga

Bij Yin Yoga doen we geen oefeningen maar houdingen en we houden de houdingen langer aan. Je eigen grens continu in de gaten houdend blijf je tussen de 2 en 5 minuten in iedere houding. Yin Yoga werkt daardoor meer in de bindweefsels dan in de spieren.

Met je aandacht in je lichaam, voelend aanwezig in het hier en nu, voel je waar je lichaam om aandacht vraagt. Als je die aandacht positief geeft aan die lichaamsdelen die daarom vragen kan het zelfherstellend vermogen van het lichaam geactiveerd worden.

Het zelfherstellend vermogen van het lichaam weet precies wat het moet doen. Als je een wondje hebt komt er vanzelf een korstje op. Als je dat korstje eraf peutert komt er toch weer een nieuw korstje op. Het zelfherstellend vermogen kan dat eindeloos blijven doen, maar als je te veel blijft peuteren krijg je een litteken.

In het dagelijks leven is stress een soort peuteren, door teveel stress en te weinig aandacht voor het lichaam worden de gewrichten, de pezen en de kapsels (het bindweefsel) te strak en te zwak. De Yin Yoga houdingen geven het bindweefsel ruimte waardoor het zich kan herstellen, weer gezond, sterk en "juicy" kan worden.

Yin Yoga geeft een enorme innerlijke stilte en rust, nog dieper dan bij de actievere (Yang) vormen van Yoga. Het is niet beter dan de Yang Yoga's maar een aanvulling. Yin Yoga kan ook gedaan worden als tegenhanger bij actieve sportbeoefening, om het lichaam weer in balans te brengen. Yin en Yang, rust en actie.

Yin Yoga heeft alles te maken met Mindfullness, het zijn in het hier en nu in je eigen lichaam en puur te ervaren dat wat nu is. Je eigen grenzen te voelen en te accepteren.

Ik heb de opleiding tot Yin Yoga docent gedaan bij Emrik Suichies en Catharina van Bemmel van Yoga4U in Sneek. Zij zijn beiden opgeleid door Paul Grilley de grondlegger van Yin Yoga.