Swiss Stability Ball

Swiss Stability Ball is een training op een grote bal. De grootte van de bal is afhankelijk van je lengte en je gewicht. In grote lijnen heeft iemand tot 1.65 m een bal nodig van 55 cm, tot 1.75 m een bal van 65 cm, en tot 1,85 m bal 75 cm. Als je op de bal gaat zitten, moeten je bovenbenen horizontaal zijn als je knieŽn recht boven je enkels staan; dit om je knieŽn te beschermen.
 
Op de bal doen we allerlei soorten spierversterkende en spierverlengende oefeningen. Ook hier komen alle spieren weer aan bod. (En ja gegarandeerd dat je "nieuwe spieren" in je lichaam ontdekt.) Swiss Stability Ball doet een groot beroep op je "core-spieren". Omdat we in ons dagelijks leven de "core-spieren" (dieper gelegen spieren rondom buik, bekken en rug) niet genoeg gebruiken, worden andere spieren te veel gebruikt en daardoor overwerkt. Fysiotherapeuten hebben ontdekt dat een slappe "core" veel klachten oplevert, maar gelukkig gaan deze klachten weg als de "core" weer getraind wordt. De simpelste dingen, zoals het optillen van ťťn voet terwijl je op de bal zit, laten je hard werken op een rustige manier.
 
De lessen hebben een hoog humor gehalte omdat (zeker de eerste tien lessen) de bal nooit doet wat jij wil. (Google maar eens naar Swiss Ball bloopers, je blijft lachen) Maar na een aantal lessen, gaat het echt beter. Je wordt sterker, krijgt meer balans en daardoor vaak ook meer zelfvertrouwen. Je houding wordt beter, waardoor je er beter uit gaat zien.
 
Alle oefeningen gebeuren weer in een rustig tempo zonder springen, met rustige muziek, de adem staat wederom centraal. Ook deze les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening, zodat je helemaal relaxed weer naar huis gaat. Voldaan.
 
Deze les is geschikt voor zowel beginners als gevorderden daar alle oefeningen meerdere niveaus hebben. Je gaat net zover als je vandaag lekker vindt.
 
Neem een grote handdoek mee om op te liggen, een flesje water (geen limo, sap, e.d.) en eventueel een kleine handdoek tegen zweet als je daar snel last van hebt.
 
Een les duurt anderhalf uur. Na de les is er tijd voor een kopje thee en nabespreking.