Pilates

Pilates is ooit bedacht als revalidatie sport, maar werd al gauw door de professionele dansers ontdekt. Pilates is dé manier om je hele lichaam te trainen en tegelijkertijd te voelen wat er gebeurt. In één workout wordt je leniger en sterker.
 
Bij Pilates hoef je geen pasjes te leren, niet te springen en niet 100x op te drukken. Er is geen boem boem muziek. Je beweegt op je eigen tempo en doet de oefening net zo vaak als dat het goed gaat. Je mag pauze nemen wanneer jij wilt en gaat na je pauze gewoon weer verder. Je wordt niet afgebeuld dus, maar wel degelijk uitgedaagd. Buik, billen, benen, maar ook armen en rug komen aan bod. We gebruiken alleen het eigen lichaam en geen hulpmiddelen zoals gewichten en apparaten. Omdat het tempo van de bewegingen rustig is, heb je alle tijd om te voelen wat er gebeurt in je lichaam terwijl je beweegt.
 

Na 10 x Pilates merk je verschil,
na 20 x Pilates zie je verschil,
na 30 x Pilates heb je een ander lichaam.
 
Hopelijk heb je na een aantal lessen zoveel geleerd dat je het in het dagelijks leven gaat toepassen. Je let meer op je houding, hoe je achter je bureau zit, en hoe je zware dingen optilt. Omdat je je lichaam goed hebt leren kennen, ga je er ook verstandiger mee om. Dus als je lichaam zegt dat het niet kan, dan doe je het niet. Wees lief voor je lichaam, dan gaat het langer mee.
 
Je doet Pilates voor jezelf, het maakt niet uit hoe oud je bent, hoeveel je weegt, hoe stijf of lenig je bent, of hoe sterk je bent. Het maakt allemaal niet uit, omdat je elke oefening op elk niveau kunt doen. Je gaat net zover als jij vandaag prettig vindt. Morgen weer een dag.
 
Een les duurt anderhalf uur. Na de les is er nog tijd voor een kopje thee en een nabespreking.
 
Neem een grote handdoek mee om op te liggen, een flesje water (geen limo, sap, e.d.), en eventueel een handdoekje tegen zweet als je daar snel last van hebt.