Hatha Yoga

Veel mensen die nog nooit Yoga gedaan hebben denken dat je dan geitenwollen sokken moet dragen, op slippers of sandalen moet lopen, groene thee moet drinken, "macrodynamisch-biologisch-enzo" moet eten, niet mag roken of drinken, Op je hoofd moet staan en je benen in je nek moet kunnen leggen. En natuurlijk dat je de hele dag "oom" moet mompelen. TV reclames spelen hier zeer komisch op in.
 
Er zijn vele soorten Yoga. Sommige meer meditatief andere meer op sport gericht. De ene Yoga soort is niet beter dan de andere. Omdat we allemaal verschillend zijn, is dit misschien beter voor mij en dat andere is misschien beter voor jou. Dat kan weer van dag tot dag verschillend zijn. Yoga doe je om te voelen waar de spanning zit in je lichaam en te leren die los te laten. Dat je lichaam en je spieren er ook sterker van worden is mooi meegenomen! Ik geef Hatha Yoga op een dynamische, sportieve manier: kracht en souplesse, daar gaat het om. Niet zweven maar zweten!
 
Je zou denken dat we zelf wel kunnen weten wanneer we gespannen zijn, maar het lichaam geeft dat niet altijd aan ons door, dwz ons hoofd luistert niet altijd naar ons lichaam. Iedereen slaat de spanning ergens anders op en iedereen gaat op zijn of haar manier met spanning / stress / trauma's om. De een heeft een stijve rug, een ander misschien stijve benen of nek. Gespannen schouders veroorzaken o.a. rugpijn, nekpijn, hoofdpijn en zelfs migraine. Laat het los..... ik leer je hoe!
We leren de spanning te herkennen en los te laten als we Yoga doen. De Yoga oefeningen rekken de spieren op, waarna ze makkelijker de spanning los kunnen laten.
 
Probeer het volgende maar eens: Maak een vuist van je linkerhand en houd de spanning een paar seconden vast, ontspan en voel je linkerhand. Dan spreid je de vingers van de rechterhand uit elkaar, maak ze zolang mogelijk voor een paar seconden en laat dan los. Voel het verschil tussen de linker en de rechter hand............de rechterhand voelt veel losser! Gefeliciteerd, dat was je eerste Yoga oefening!
 
Bij Hatha Yoga doen we de oefeningen in een rustig tempo. We bewegen maar voelen ook wat de adem in ons lichaam doet als we niet bewegen. Na de oefening voelen we wat de oefening voor het lichaam heeft gedaan. Hatha Yoga is zeer geschikt voor mensen die nog nooit iets aan sport gedaan hebben, maar ook voor ervaren sporters die het lichaam beter willen leren begrijpen.
 
De oefeningen worden aangepast aan het niveau van de leerlingen, het maakt niet uit of je lenig of stijf bent. In een les kunnen dus verschillende mensen toch lekker oefenen. Lenige mensen gaan wat dieper in de oefening en de mensen met wat minder flexibiliteit voelen zelf wanneer het genoeg is. Die grens wordt door oefenen vanzelf verlegd. Het doel van de oefeningen is te voelen wat er gebeurt in je lichaam, niet om te presteren.
 
De lessen hebben en vaste structuur, we beginnen altijd staand, gaan dan zitten, daarna op de buik en als laatste de rug. Alle bewegingen die het lichaam kan maken, worden gemaakt. Het maakt niet uit hoever je komt. Het gaat erom dat je voelt wat er gebeurt tijdens de beweging.
 
Je doet Yoga voor jezelf, het maakt niet uit hoe oud je bent, hoeveel je weegt, hoe stijf of lenig je bent, of hoe sterk je bent. Het maakt allemaal niet uit, omdat je elke oefening op elk niveau kunt doen. Je gaat net zover als jij vandaag prettig vindt. Morgen weer een dag, misschien kom je dan verder, misschien ook wel niet, boeit niet......adem door, rustig diep in en iets langzamer uit. Voel wat de adem voor je doet.